Wednesday 10 March 2010

CARMEN SOUZA AT PZC (NL) & OTHER DUTCH PRESS


















Muziek is missie voor Carmen Souza
door René de Dreu. dinsdag 09 maart 2010 07:34 Laatst bijgewerkt op: dinsdag 09 maart 2010 07:48

Tekstgrootte

Carmen Souza: ,,Voor mij is muziek heel geschikt om aandacht te vragen voor een minder materialistische kijk op het leven." foto Ph. Nijman
Muziek kan uit verschillende lagen bestaan. Veel musici putten daarvoor uit de muziek van andere culturen of grijpen terug op authentieke bronnen uit de eigen cultuur.

Bij de Portugese zangeres Carmen Souza (Lissabon, 1982), die morgen optreedt in Vlissingen, struikelen de lagen bijna steevast over elkaar heen. Niet zozeer door toevoegen of uitbouwen, maar eerder dankzij een heel arsenaal aan invloeden die ze vanaf haar geboorte al meekreeg.

Niet eenvoudig om daar dan nog een etiket op te plakken. Het heeft iets van wereldmuziek, latin, blues, fado en zelfs gospel. Misschien dat de associatie met jazz voor haar muziek daarom nog het meest voor de hand ligt.

Souza kreeg in Portugal een Kaapverdische opvoeding, zong in een christelijk gospelkoor en leerde er bassist Theo Pas'cal kennen die haar liet luisteren naar Afrikaanse jazz en veel soorten hedendaagse muziek. Het komt allemaal samen op haar derde, onlangs uitgebrachte cd Protegid die wereldwijd lovende kritieken ontving. De bijbehorende tournee brengt haar ook naar Nederland.

Carmen Souza ademt de muziek die ze maakt. ,,Kaapverdië is één grote verzameling aan cultuurelementen die in de muziek tot uiting komen. Vanwege mijn opvoeding, die doordrenkt was met de Kaapverdische cultuur, kreeg ik thuis in Portugal van dat alles wel wat. Mijn vader bleef die cultuur ook na zijn verhuizing naar Portugal trouw, maar had daarnaast een brede platenverzameling. Dus hoorde ik ook de muziek van onder andere Billie Holiday en Ella Fitzgerald. Het scat zingen van onder anderen Fitzgerald als een soort vocale improvisatie in de jazz ligt weer heel dichtbij de klanken van Kaapverdische- en Afrikaanse talen. Je hoeft je geen heel nieuw jargon aan te leren om daarmee dus muzikaal iets te doen, het is eerder vrij logisch dat het gebeurt.''

Zijn de twee voorgaande albums (2005 en 2008) nog vooral een uitdrukking van wereldmuziek, met Protegid (2010) wist Souza dat cultuurlabel van zich af te schudden en ontstond al tijdens de opnamen een meer universeel - deels folkachtig - afrojazzalbum. ,,De manier van opnemen heeft daar, naast een muzikale ontwikkeling en visie, een belangrijke rol bij gespeeld. We konden met muzikanten uit verschillende delen van de wereld werken. Een gemêleerd gezelschap kleurde zo de muziek in. Zo ontstond met onder anderen een Cubaanse percussionist, een Franse accordeonist een Palestijnse ud-speler de muziek die weer perfect aansluit bij de Kaapverdische filosofie.''

De basis in dat samenvallen van muzikale ingrediënten is steeds weer de stem van Carmen Souza. Ze kan die gebruiken in melodische strofen en er diepe emoties mee naar boven halen, maar ook een eigen muzikale partij van maken en omtoveren tot een instrument dat veel registers in zich herbergt. Ze zet de muziek daarmee naar haar hand en kleurt de teksten in naar haar levensvisie.

Voor Souza blijft het niet bij al die muzikale lagen. ,,Muziek zie ik als mijn missie. Met muziek is het mogelijk om ook een idee en gedachte over het leven te uiten. Alhoewel religie niet expliciet in de teksten naar voren komt, heeft het christelijke element in mijn opvoeding daar wel een stempel op gedrukt. Niet zozeer om een boodschap uit te dragen, maar meer het meegeven van hoop en liefde. Vandaar de titel Protegid (bescherming). Voor mij is muziek heel geschikt om aandacht te vragen voor een minder materialistische kijk op het leven. Muziek weerspiegelt wat er is en wat er was, maar vooral ook wat er nog allemaal mogelijk is. Dat reflecteert en inspireert.''

Carmen Souza, morgen in Arsenaaltheater in Vlissingen. Aanvang: 20.15 uur.

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/6371303/Muziek-is-missie-voor-Carmen-Souza.ece#